Turbiny parowe i gazowe
Nasze usługi obejmują modernizację i montaż turbin parowych i gazowych, a także produkcję elementów zgodnie z pierwowzorem lub na podstawie wykonanej przez nas dokumentacji odtworzeniowej. Profesjonalnie wykonana regeneracja/modernizacja turbiny pozwala na ponowne osiągnięcie/zwiększenie pełnej jej sprawności.
-
Pierwszym etapem remontu jest demontaż turbozespołu, który wykonujemy na obiekcie Klienta. Wkład jest transportowany do naszego zakładu gdzie po zdjęciu zabezpieczeń transportowych i rozkręceniu kadłuba następuje demontaż wirnika z kadłuba. Następnie demontowane są pierścienie uszczelniające tłoka, skrzynki dyszowe, gniazda sond temperaturowych i inne elementy drobne.
W przypadku wymaganych obróbek cieplnych, może wystąpić konieczność demontażu uszczelnień labiryntowych oraz łopatek stacjonarnych. Jesteśmy w stanie wykonać demontaż pierścieni skurczowych za pomocą palnika gazowego (na zdjęciu). -
W klasycznym podejściu do demontażu zaworów stosujemy dziesięć etapów:
- Demontaż zaworu
- Ocena wizualna elementów zaworu
- Badania magnetyczno –proszkowe
- Pomiary geometrii elementów
- Kwalifikacja -detal użyteczny/do wymiany
- Usunięcie warstw utwardzanych (hardfacing)
- Odbudowa wymiarów
- Legalizacja
- Kalibracja otworów
- Montaż na gotowo
-
Oczyszczanie elementów turbin jest bardzo istotnym elementem remontu – każdy element turbiny musi być wyczyszczony przed operacją badań i pomiarów. Najczęściej stosowaną przez nas metodą jest oczyszczanie strumieniowe za pomocą: kulek szklanych, tlenku aluminium lub metody „Sponge Jet”. Zabieg oczyszczania gwarantuje usunięcie zendry bez naruszenia struktury materiału rodzimego.
-
Wykonujemy pomiary geometrii elementów turbin i sporządzamy z nich pełną dokumentację. Pomiary mają na celu określenie zakresu dalszych działań remontowych. Na ich podstawie podejmowane są decyzje o dalszym zakresie prac. Do pomiarów wielkogabarytowych jak kadłuby i wirniki NP stosujemy tracker laserowy Leica, który daje możliwość pomiarów na promieniu 10 metrów. Oprócz standardowych pomiarów tracker wykorzystywany jest również do centrowania elementów turbiny w kadłubie.
-
Badania elementów turbin przeprowadza się celem wykrycia takich niezgodności jak: pęknięcia, porowatość i wszelakie nieciągłości materiału. Badania wykonywane są na wszystkich dostępnych powierzchniach. Ewentualne niezgodności są oznaczone na detalu i opisane w świadectwie z badań 3.1 wg EN 10204. Stosowane przez nas metody badań NDT:
- Wizualne
- Magnetyczno-proszkowe
- Penetrantem
- Ultradźwiękowe
- Radiograficzne
- Endoskopowe
-
Celem określenia własności mechanicznych detalu takich jak:
- granica wytrzymałości
- granica plastyczności
- udarność
- wydłużenie
- przewężenie
- twardość
pobierane są z detalu za pomocą wierteł trepanacyjnych próbki w postaci wypreparowanych fragmentów materiału. Otwory powstałe na detalu w wyniku pobrania próbki są zaślepiane specjalnymi korkami.
-
Na zdjęciu obraz struktury materiału przed i po rewitalizacji, ukazujący uzyskane efekty rozdrobnienia ziaren. Oczywiście uzyskane efekty przekładają się na wzrost własności mechanicznych materiału takich jak Rm Re KV.
Nasze możliwości rewitalizacji definiują poniższe parametry pieca:- Długość: 11 000 mm
- Szerokość: 7 500 mm
- Wysokość: 4 000 mm
- Nośność: 110 T
-
Usuwanie wad i niezgodności powstałych w trakcie spawania dokonuje się poprzez frezowanie ręczne frezami oktagonalnymi, które ograniczają miejscowe wprowadzenie ciepła – nie stosujemy tarcz szlifierskich. Dla niezgodności dopuszczalnych stosujemy proces rozprowadzania, natomiast dla niezgodności możliwych do usunięcia rozfrezowanie i rozprowadzenie.
-
Wykryte niezgodności detalu naprawiamy również poprzez spawanie. Po każdym spawaniu spoiny są ponownie badane nieniszcząco oraz wykonywany jest rozkład twardości detalu w następujących miejscach: materiał rodzimy, strefa wpływu ciepła, spoina.
Dokonujemy również odbudowę powierzchni funkcjonalnych poprzez napawanie. Poniżej przedstawiona jest odbudowa wrębów kadłuba pod dławnice i tarcze kierownicze. Prace spawalnicze wykonujemy według uznanej technologii WPQR.
-
W ramach obróbki mechanicznej wirnika, a właściwie jego legalizacji, wykonujemy remont:
- powierzchni tarczy łożyska oporowego
- czopów łożyskowych
- powierzchni uszczelnień olejowych
- wrębów łopatkowych – legalizacja
- rowków pod blaszki uszczelniające – legalizacja
Gabaryty maksymalne wirnika:
- Długość: 7 000 mm
- Średnica: 2 300 mm
- Nośność: 8 Ton
-
W ramach obróbki mechanicznej kadłuba, a właściwie jego legalizacji, wykonujemy remont:
- powierzchni podziału oraz obniżenia profilowego
- wytoczeń wewnętrznych
- gniazd pod wpusty centrujące
- zabieleń pod nakrętki śrub podziałowych
- powierzchni uszczelniających
- łap i zawieszeń
- gniazd pod sondy
- kalibrację otworów gwintowanych
Wszystkie pomiary wykonane są za pomocą Leica Tracker i zapisywane w metrykach pomiarowych.
Wytaczarka:
Rozjazd poziomy (X): 15 5000 mm
Wysokość (Y): 4 500 mm
Wysuw wrzeciona (Z): 3 000 mm
Waga: 80 T
Tokarka:
Wysokość (Z): 5 500 mm
Średnica toczenia (X) : 8 000 mm
Waga: 100 T
-
Montaż zespołów i podzespołów odbywa się zgodnie z dokumentacją, instrukcjami lub poleceniami klienta, lub zgodnie z własnymi procedurami lub instrukcjami, które opracowujemy na podstawie przekazanej dokumentacji technicznej.
W przypadku montażu wirnika w pierwszej kolejności dokonywane jest jego opomiarowanie i poddanie odwirowaniu wysokoobrotowemu z jednoczesnym wyważaniem. Po umyciu i konserwacji wirnik jest gotowy do montażu.
Na wirniku montowane są:
- uszczelnienia labiryntowe
- tuleja sprzęgłowa
- łopatki wirnikowe
-
Montaż zespołów i podzespołów odbywa się zgodnie z dokumentacją, instrukcjami lub poleceniami klienta, lub zgodnie z własnymi procedurami lub instrukcjami, które opracowujemy na podstawie przekazanej dokumentacji technicznej.
Etapy montażu kadłuba wewnętrznego WP (RTB):
- montaż blaszek uszczelniających
- toczenie średnic blaszek uszczelniających
- montaż łopatek kierowniczych
- toczenie profili bandaży
- montaż skrzynek dyszowych
- wytaczanie skrzynek dyszowych pod pierścień
- dopasowanie i montaż segmentów dyszowych
- kołkowanie skrzynek dyszowych i segmentów
Po umyciu i konserwacji kadłub jest gotowy do montażu.
- Demontaż modułów
- Demontaż wirników
- Demontaż zaworów
- Oczyszczanie
- Pomiary
- Badania NDT
- Badania metalograficzne
- Badania próbek trepanacyjnych
- Rewitalizacja
- Prace ślusarskie
- Naprawy spawalnicze
- Wyżarzanie po naprawie spawaniem
- Obróbka mechaniczna wirnika
- Obróbka mechaniczna kadłuba
- Montaż wirnika
- Montaż kadłuba
Pierwszym etapem remontu jest demontaż turbozespołu, który wykonujemy na obiekcie Klienta. Wkład jest transportowany do naszego zakładu gdzie po zdjęciu zabezpieczeń transportowych i rozkręceniu kadłuba następuje demontaż wirnika z kadłuba. Następnie demontowane są pierścienie uszczelniające tłoka, skrzynki dyszowe, gniazda sond temperaturowych i inne elementy drobne.
W przypadku wymaganych obróbek cieplnych, może wystąpić konieczność demontażu uszczelnień labiryntowych oraz łopatek stacjonarnych. Jesteśmy w stanie wykonać demontaż pierścieni skurczowych za pomocą palnika gazowego (na zdjęciu).
W klasycznym podejściu do demontażu zaworów stosujemy dziesięć etapów:
- Demontaż zaworu
- Ocena wizualna elementów zaworu
- Badania magnetyczno –proszkowe
- Pomiary geometrii elementów
- Kwalifikacja -detal użyteczny/do wymiany
- Usunięcie warstw utwardzanych (hardfacing)
- Odbudowa wymiarów
- Legalizacja
- Kalibracja otworów
- Montaż na gotowo
Oczyszczanie elementów turbin jest bardzo istotnym elementem remontu – każdy element turbiny musi być wyczyszczony przed operacją badań i pomiarów. Najczęściej stosowaną przez nas metodą jest oczyszczanie strumieniowe za pomocą: kulek szklanych, tlenku aluminium lub metody „Sponge Jet”. Zabieg oczyszczania gwarantuje usunięcie zendry bez naruszenia struktury materiału rodzimego.
Wykonujemy pomiary geometrii elementów turbin i sporządzamy z nich pełną dokumentację. Pomiary mają na celu określenie zakresu dalszych działań remontowych. Na ich podstawie podejmowane są decyzje o dalszym zakresie prac. Do pomiarów wielkogabarytowych jak kadłuby i wirniki NP stosujemy tracker laserowy Leica, który daje możliwość pomiarów na promieniu 10 metrów. Oprócz standardowych pomiarów tracker wykorzystywany jest również do centrowania elementów turbiny w kadłubie.
Badania elementów turbin przeprowadza się celem wykrycia takich niezgodności jak: pęknięcia, porowatość i wszelakie nieciągłości materiału. Badania wykonywane są na wszystkich dostępnych powierzchniach. Ewentualne niezgodności są oznaczone na detalu i opisane w świadectwie z badań 3.1 wg EN 10204. Stosowane przez nas metody badań NDT:
- Wizualne
- Magnetyczno-proszkowe
- Penetrantem
- Ultradźwiękowe
- Radiograficzne
- Endoskopowe
Celem określenia własności mechanicznych detalu takich jak:
- granica wytrzymałości
- granica plastyczności
- udarność
- wydłużenie
- przewężenie
- twardość
pobierane są z detalu za pomocą wierteł trepanacyjnych próbki w postaci wypreparowanych fragmentów materiału. Otwory powstałe na detalu w wyniku pobrania próbki są zaślepiane specjalnymi korkami.
Na zdjęciu obraz struktury materiału przed i po rewitalizacji, ukazujący uzyskane efekty rozdrobnienia ziaren. Oczywiście uzyskane efekty przekładają się na wzrost własności mechanicznych materiału takich jak Rm Re KV.
Nasze możliwości rewitalizacji definiują poniższe parametry pieca:
- Długość: 11 000 mm
- Szerokość: 7 500 mm
- Wysokość: 4 000 mm
- Nośność: 110 T
Usuwanie wad i niezgodności powstałych w trakcie spawania dokonuje się poprzez frezowanie ręczne frezami oktagonalnymi, które ograniczają miejscowe wprowadzenie ciepła – nie stosujemy tarcz szlifierskich. Dla niezgodności dopuszczalnych stosujemy proces rozprowadzania, natomiast dla niezgodności możliwych do usunięcia rozfrezowanie i rozprowadzenie.
Wykryte niezgodności detalu naprawiamy również poprzez spawanie. Po każdym spawaniu spoiny są ponownie badane nieniszcząco oraz wykonywany jest rozkład twardości detalu w następujących miejscach: materiał rodzimy, strefa wpływu ciepła, spoina.
Dokonujemy również odbudowę powierzchni funkcjonalnych poprzez napawanie. Poniżej przedstawiona jest odbudowa wrębów kadłuba pod dławnice i tarcze kierownicze. Prace spawalnicze wykonujemy według uznanej technologii WPQR.
W ramach obróbki mechanicznej wirnika, a właściwie jego legalizacji, wykonujemy remont:
- powierzchni tarczy łożyska oporowego
- czopów łożyskowych
- powierzchni uszczelnień olejowych
- wrębów łopatkowych – legalizacja
- rowków pod blaszki uszczelniające – legalizacja
Gabaryty maksymalne wirnika:
- Długość: 7 000 mm
- Średnica: 2 300 mm
- Nośność: 8 Ton
W ramach obróbki mechanicznej kadłuba, a właściwie jego legalizacji, wykonujemy remont:
- powierzchni podziału oraz obniżenia profilowego
- wytoczeń wewnętrznych
- gniazd pod wpusty centrujące
- zabieleń pod nakrętki śrub podziałowych
- powierzchni uszczelniających
- łap i zawieszeń
- gniazd pod sondy
- kalibrację otworów gwintowanych
Wszystkie pomiary wykonane są za pomocą Leica Tracker i zapisywane w metrykach pomiarowych.
Wytaczarka:
Rozjazd poziomy (X): 15 5000 mm
Wysokość (Y): 4 500 mm
Wysuw wrzeciona (Z): 3 000 mm
Waga: 80 T
Tokarka:
Wysokość (Z): 5 500 mm
Średnica toczenia (X) : 8 000 mm
Waga: 100 T
Montaż zespołów i podzespołów odbywa się zgodnie z dokumentacją, instrukcjami lub poleceniami klienta, lub zgodnie z własnymi procedurami lub instrukcjami, które opracowujemy na podstawie przekazanej dokumentacji technicznej.
W przypadku montażu wirnika w pierwszej kolejności dokonywane jest jego opomiarowanie i poddanie odwirowaniu wysokoobrotowemu z jednoczesnym wyważaniem. Po umyciu i konserwacji wirnik jest gotowy do montażu.
Na wirniku montowane są:
- uszczelnienia labiryntowe
- tuleja sprzęgłowa
- łopatki wirnikowe
Montaż zespołów i podzespołów odbywa się zgodnie z dokumentacją, instrukcjami lub poleceniami klienta, lub zgodnie z własnymi procedurami lub instrukcjami, które opracowujemy na podstawie przekazanej dokumentacji technicznej.
Etapy montażu kadłuba wewnętrznego WP (RTB):
- montaż blaszek uszczelniających
- toczenie średnic blaszek uszczelniających
- montaż łopatek kierowniczych
- toczenie profili bandaży
- montaż skrzynek dyszowych
- wytaczanie skrzynek dyszowych pod pierścień
- dopasowanie i montaż segmentów dyszowych
- kołkowanie skrzynek dyszowych i segmentów
Po umyciu i konserwacji kadłub jest gotowy do montażu.